LifeStyle Ιδιοτητες τροφιμων Φαγητο

Αλεύρι χαρουπιού ή χαρουπάλευρο: Θρεπτική αξία, ιδιότητες και χρήσεις

Αλεύρι χαρουπιού ή χαρουπάλευρο: Θρεπτική αξία, ιδιότητες και χρήσεις

Ένα από τα υγιεινά οφέλη που έχει το αλεύρι χαρουπιού είναι πως βοηθά στη μείωση της χοληστερίνης. Επίσης, έχει λίγα λιπαρά γι’ αυτό και μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους. Συνεχίστε την ανάγνωση για να μάθετε περισσότερα! Αλεύρι χαρουπιού ή χαρουπάλευρο: Θρεπτική αξία, ιδιότητες και χρήσεις

Δείτε ακόμα: Ζάχαρη, φυσικά και τεχνητά υποκατάστατα

Το αλεύρι χαρουπιού (χαρουπάλευρο) είναι ένα είδος αλευριού το οποίο αποκτούμε από ένα όσπριο. Το χαρούπι είναι πολύ θρεπτικό και υγιεινό. Γι’ αυτόν τον λόγο, χρησιμοποιείται σαν υποκατάστατο του κακάο σε πολλές συνταγές, όπως κέικ, μπισκότα, ή ροφήματα.

Γνωρίζετε τις ενδιαφέρουσες ιδιότητές του; Ανακαλύψτε τις στο σημερινό μας άρθρο!

Τι είναι το χαρούπι;

Η χαρουπιά ή Κερατέα η έλλοβος, είναι ένα αείφυλλο δέντρο. Προέρχεται από τη λεκάνη της Μεσογείου και ανήκει στην οικογένεια των Κυαμοειδών. Γι’ αυτό, τα χαρούπια τα βρίσκουμε σε λοβούς με καρπούς μέσα τους. Το χαρούπι είναι ένας λοβός με μήκος 10 με 20 εκατοστά. Όταν ωριμάζει, προς το τέλος του καλοκαιριού, γίνεται καφέ και έχει γλυκιά γεύση.

Δείτε ακόμα: 4 λόγοι για να εντάξετε το κακάο στη διατροφή σας & 4 αρωματικές συνταγές!

Για να παρασκευαστεί το αλεύρι χαρουπιού, θα πρέπει να αφαιρεθούν και να αποξηρανθούν οι καρποί. Έπειτα, οι καρποί καβουρδίζονται και αλέθονται ώστε να πάρουμε μια πολύ λεπτή σκόνη. Αυτή τη σκόνη μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε στη μαγειρική ή να την προσθέσετε σε σμούθι, στο γιαούρτι, ή σε άλλα φαγητά.

Αλεύρι χαρουπιού (χαρουπάλευρο) – Θρεπτική σύνθεση

Το χαρούπι είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες και φυτικές ίνες. Επίσης, μας δίνει πρωτεΐνη και υγιεινά λιπαρά.

Το αλεύρι χαρουπιού είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες και περιέχει περίπου 40 με 50% σάκχαρα, κυρίως σακχαρόζη, γλυκόζη, μαλτόζη και φρουκτόζη. Όμως, παρότι είναι πλούσιο σε σάκχαρα, χάρη στην περιεκτικότητά του σε ίνες, αυτά τα σάκχαρα απορροφούνται πιο αργά. Επιπλέον, περιέχει λιγότερη ζάχαρη από το κακάο.

Σε αυτό βρίσκουμε επίσης μια πολύ καλή δόση πρωτεΐνης. Ακόμη, είναι χαμηλό σε λιπαρά και όσα περιέχει είναι υγιεινά, όπως το λινολεϊκό οξύ και το ολεϊκό οξύ. Αυτό το αλεύρι περιέχει επίσης βιταμίνες Β, σίδηρο, ασβέστιο, και κάλιο.

Το αλεύρι χαρουπιού είναι καφέ και έχει μια φυσική γλυκιά και πολύ ιδιαίτερη γεύση. Σε πολλές συνταγές συνδυάζεται με κανέλα, εκχύλισμα βανίλιας, ή φλούδες εσπεριδοειδών, δίνοντας τους μια υπέροχη γεύση.

Αλεύρι χαρουπιού – Υγιεινές ιδιότητες

Το αλεύρι χαρουπιού έχει λίγα λιπαρά, ενώ το κακάο είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά τα οποία βλάπτουν την υγεία της καρδιάς. Επίσης, πολλά από τα οφέλη που σχετίζονται με την κατανάλωση χαρουπάλευρου οφείλονται στην παρουσία διαλυτών ινών.

Αυτός ο τύπος ίνας βοηθά στη ρύθμιση της εντερικής λειτουργίας και μειώνει σημαντικά τα επίπεδα χοληστερίνης. Επίσης, δεν περιέχει γλουτένη το οποίο σημαίνει ότι είναι κατάλληλο για άτομα που υποφέρουν από κοιλιοκάκη ή έχουν δυσανεξία στη γλουτένη.

Το χαρούπι έχει μία πληθώρα θεραπευτικών δράσεων με κυριότερες:

  • Την πρόληψη και τη θεραπεία της δυσεντερίας στους ανθρώπους.
  • Οι ουσίες πηκτίνη και λιγνίνη που περιέχονται στα χαρούπια όχι μόνο ρυθμίζουν την πέψη, αλλά έχουν τη δυνατότητα να αδρανοποιούν και να μεταφέρουν με ασφάλεια έξω από το σώμα βλαβερά στοιχεία (ακόμα και ραδιενεργά σωματίδια).
  • Το χαρούπι είναι πλούσιο σε περιεκτικότητα ινών. Έτσι, βοηθάει στη σωστή λειτουργία του εντέρου μας, ενώ καθώς δεν περιέχει διεγερτικά όπως ο καφές, είναι εύπεπτο και δεν προκαλεί αλλεργίες.
  • Το χαρουπόμελο καταπραϋνει το στομάχι.

Χαρουπάλευρο – Τα κύρια οφέλη

1. Βοηθά στον έλεγχο του βάρους.

Χρησιμοποιώντας αλεύρι χαρουπιού στις συνταγές σας θα μπορέσετε να διατηρήσετε ένα υγιές και ισορροπημένο βάρος.

Το αλεύρι χαρουπιού, πρακτικά, δεν περιέχει λιπαρά και έτσι ό,τι παρασκευάζετε από αυτό θα έχει λιγότερες θερμίδες σε αντίθεση με το κακάο. Αυτό βοηθά να φτάσετε και να διατηρήσετε ένα υγιεινό βάρος.

Επιπροσθέτως, αυτό το όσπριο είναι ιδιαίτερα πλούσιο σε διαλυτές ίνες οι οποίες παραμένουν για μεγάλο διάστημα στο στομάχι, επιμηκύνοντας το αίσθημα πληρότητας ενώ ταυτόχρονα μειώνει την όρεξη.

2. Είναι καλή πηγή σιδήρου.

Ο σίδηρος είναι ένα απαραίτητο μέταλλο για τη συντήρηση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού, για καλή σωματική και πνευματική απόδοση, και για την παραγωγή ερυθρών αιμοπεταλίων. Για να απορροφηθεί καλύτερα ο σίδηρος που βρίσκεται στο χαρούπι, είναι απαραίτητο να συνδυαστεί με τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C, όπως είναι τα εσπεριδοειδή.

3. Είναι πλούσιο σε ασβέστιο.

Το ασβέστιο στο αλεύρι χαρουπιού χρησιμοποιείται καλύτερα απ’ ότι το ασβέστιο από άλλες φυτικές πηγές. Ο λόγος είναι πως το χαρούπι δεν περιέχει οξαλικά οξέα, συμπλέγματα τα οποία εμποδίζουν την απορρόφηση αυτού του μετάλλου στο έντερο.

4. Μειώνει τη χοληστερίνη.

Χάρη στην υψηλή του περιεκτικότητα σε ίνες, αποτελεί ιδανικό σύμμαχο για τη ρύθμιση της χοληστερίνης. Οι διαλυτές ίνες σε αυτό το όσπριο αιχμαλωτίζουν τη χοληστερίνη και εμποδίζουν την απορρόφησή της. Το αποτέλεσμα είναι να μην περνά στο αίμα και να εξουδετερώνεται. Επίσης, δεν περιέχει τυραμίνη. Ωστόσο, το κακάο περιέχει αυτή την ουσία η οποία σχετίζεται με πονοκεφάλους και την επιδείνωση των ημικρανιών.

5. Έχει πρεβιοτική δράση.

Οι ίνες αυτού του φυτού βοηθούν στη βελτίωση της εντερικής χλωρίδας με ζυμωτικές ιδιότητες. Αν και χρησιμοποιείται σαν αντιδιαρροϊκό, έχει και καθαρτικές ιδιότητες ενώ διευκολύνει τη σωστή περίσταλση. Προάγει επίσης την θεραπεία λοιμώξεων και γαστρεντερικών προβλημάτων.

Γενικά, οι φυτικές ίνες του χαρουπιού σχηματίζουν ένα ζελέ στο έντερο, το οποίο βοηθά την εντερική κινητικότητα. Αυτό με τη σειρά του, έχει στυπτική δράση χάρη στις τανίνες που περιέχει.

6. Το χαρουπάλευρο είναι εξαιρετική πηγή αντιοξειδωτικών.

Το χαρουπάλευρο περιέχει πολυφαινόλες οι οποίες βοηθούν στη μείωση της ζημιάς που προκαλεί η οξείδωση, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί υγιή τα κύτταρα. Έτσι, μεταξύ άλλων, βοηθά στην αποτροπή της πρόωρης γήρανσης.

Χρήσεις του χαρουπιού

– Οι λοβοί του είναι πολύ γλυκείς και νοστιμότατοι σαν φαγητό από μόνοι τους.
– Η γεύση του χαρουπιού θυμίζει σοκολάτα. Στις ΗΠΑ, η σκόνη του χρησιμοποιείται σαν υποκατάστατο του κακάο.
– Χρησιμοποιείται στην παρασκευή λικέρ.
– Στην ΕΕ βάση της νομοθεσίας, χρησιμοποιείται ως πηκτική ουσία τροφίμων σε παγωτά, στη ζαχαροπλαστική και στο βρεφικό γάλα σε σκόνη.
– Χρησιμοποιείται επίσης, στη σύνθεση διαιτητικών τροφίμων διότι δεν περιέχει γλουτένη.
– Το κόμμι που παίρνουμε από τους σπόρους του χαρουπιού, χρησιμοποιείται για την κατασκευή χαρτιού, υφασμάτων, φαρμακευτικών προϊόντων και καλλυντικών.
– Τα χαρούπια χρησιμοποιούνται ως ζωοτροφή.
– Με το χαρουπόμελο παρασκευάζονται διάφορα αναψυκτικά και σιρόπια για το βήχα.
– Μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάθε φορά που μια συνταγή απαιτεί σοκολάτα ή κακάο. Για να αντικαταστήσετε το κακάο, απλά χρησιμοποιήστε την ίδια ποσότητα χαρουπάλευρου.

Τα χαρούπια έσωσαν τα παιδιά από τον υποσιτισμό κατά τον Ισπανικό εμφύλιο και βέβαια πολλούς ανθρώπους στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Η ιδιάζουσα γεύση του χαρουπιού μπορεί να τονιστεί θαυμάσια, προσθέτοντας απλώς λίγη κανέλα.

Το χαρουπάλευρο είναι διαθέσιμο σε κάποια σούπερ μάρκετ και καταστήματα υγιεινής διατροφής. Διαβάστε όμως τη συσκευασία γιατί αν και το καθαρό είναι το πιο υγιεινό, συχνά προστίθενται και άλλα συστατικά όπως η σοκολάτα, η ζάχαρη και το κακάο. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό για αλλεργικά άτομα να γνωρίζουν ότι το χαρουπάλευρο που αγοράζουν είναι καθαρό.

Εσείς γνωρίζατε όλες αυτές τις ιδιότητες του χαρουπάλευρου; Τώρα που ξέρετε πόσο καλό κάνει στην υγεία σας, αρχίστε να το χρησιμοποιείτε στις συνταγές σας!

via

σχετικα άρθρα

Χριστουγεννιάτικο πιλάφι με κιμά, σταφίδες και ξηρούς καρπούς !

elmagazino

Τα οφέλη της κινόα και πως μαγειρεύετε!

elmagazino

3 Διάσημες κόκκινες σούπες

elmagazino

Leave a Comment